- Snabba leveranser
- Trygga köp
- 14 dagar öppet köp
Produktbeskrivning
do88 presenterar stolt vårt insugningssystem för BMW 320i och 330i G20, utformat för höga effektuttag!
Filtrering, luftflöde och värme är nyckelfaktorer när man utvecklar ett nytt insugningssystem för en turbomotor.
Vårt do88 insugningssystem har utvecklats för att ge god filtrering, förbättrat luftflöde och samtidigt bibehålla låga insugstemperaturer. En utmaning med B48 / B46:ans insugningssystem är dess placering, den ligger precis intill grenröret vilket snabbt gör denna position i motorutrymmet mycket varmt.
Höga insugstemperaturer är inte bra för motorns prestanda eftersom turbon behöver då bygga upp laddtryck med varm, mindre syrerik luft. Därför är ett helt slutet insugssystem det enda sättet att säkerställa att insugstemperaturen hålls på en minimal nivå. Ett helt slutet system har dock en utmaning eftersom det har en restriktion med endast en lufttillförsel i botten av luftburken att dra in friskluft ifrån. Under vårt utvecklingsarbete märkte vi att systemet måste ha ett sekundärt luftintag för att eliminera denna restriktion. Vår slutna luftburk har också försetts med en värmesköld för att minimera strålningsvärmen ifrån grenröret. För att garantera tillräcklig luftvolym runt luftfiltret designade vi en stor 7"-luftlburk som självklart även lämnar utrymme för eventuella fjäderbensstag.
Som ersättning för den original-insugningsslangen designade vi ett stort 102mm (4") dornbockat aluminiumrör kombinerat med en specialgjord silikonslang. Ett stort specialdesignat luftfilter monteras sedan på detta aluminiumrör. Luftfiltret har en tätt stickad bomullsväv för överlägsen filtrering. Det är självklart tvättbart och återanvändbart för optimal prestanda och lång livslängd.
Originalluftburken och insugslangen är designade med element som minimerar turbon- och insugsljud. Speciellt den fabriksmonterade insugsslangen som har två ljuddämpare som ska säkerställa att turboljud tas bort. I kontrast kommer vårt insugningssystem utan dessa ljudreducerande element, vilket ett mer hörbart turbo- och insugsljud.
Egenskaper:
- Stort 105mm (4,1”) specialdesignat bomullsluftfilter med tätt stickad bomullsväv. Filtret har ingen filterolja applicerad vid leverans därför rekommenderar vi att luftfiltret appliceras med bomullsfilterolja för att öka luftfiltreringen om du kör din bil i dammiga miljöer. Du kan t.ex. använda BMC Filterolja med ertikelnummer "WAFLU250".
- Tvättbart och återanvändbart luftfilter för optimal prestanda och lång livslängd.
- Vi rekommenderar att rengöra luftfiltret var 10 000 km, använd ett rengöringsmedel designat för bomulls-luftfilter. Du kan t.ex. använda BMC Rengöringsmedel med artikelnummer "WADET500".
- Helt sluten design, som säkerställer kall lufttillförsel för att hålla insugstemperaturen låg.
- Precisionstillverkat och optimerad design för obehindrat luftflöde.
- Optimerad för trimmade motorer, hybridturbos och stora turbokit.
- Ökar luftflödet upp till 23 %.
- Minskat tryckfall och därmed belastning på originalkomponenter jämfört med original.
- Förbättrad gasrespons och snabbare spool.
- Design med rak och mjuk flödesväg för luften utan skarpa eller hårda böjar och hinder.
- Ger ett förbättrat insugssljud från turboaggregatet och bypass-ventilen (dumpen).
- Kompatibel för de flesta framtida modifikationer du kan tänka dig, som t.ex. turbouppgradering.
- UV- och värmemotståndig högblank klarlack på kolfibern för långvarigt skydd.
Passar
Motor: B48 / B46
Årsmodeller: 2018 -
OE-ref / Ersätter
13718580428
13718656981