- Snabba leveranser
- Trygga köp
- 14 dagar öppet köp
Produktbeskrivning
Uppgraderingen MERA lanserad i januari 2022!
- Lägre inloppstemperatur vid samma testförhållanden: 40°C (57°C). 17°C lägre. Se diagram nedan.
- Mer syre till din motor, mindre mottryck och bättre flöde! Luftflöde vid 0,175 bar / 2,54 psi tryckfall: 726 CFM (607 CFM), 19% högre (do88 intercooler + OE y-rör vs OE intercooler + OE y-rör)! Se diagram nedan.
- Högkvalitativa Bar&Plate-cellpaket av motorsportsnitt från Garrett.
- 3D-friformsdesignade gjutna tankar.
- Specialdesignade kolfiberluftstyrningar.
- Levereras med högkvalitativa silikonslangar samt tillbehör för montering.
I korthet: mer kylning, mer flöde, mer effekt. MERA, helt enkelt.
I den inledande utvecklingsfasen av denna intercooler gjorde vi en grundlig marknadsanalys. Det visade sig att många av de prestandauppgraderingar som erbjöds knappt var uppgraderingar, utan snarare på samma nivå som original 991-intercoolern, eller i vissa fall till och med sämre. Vi insåg att vi stod inför en stor utmaning och att det skulle krävas att vi inte tog några genvägar någonstans - bilens begränsade utrymme måste utnyttjas maximalt!
När vi lanserade denna intercooler 2018 valde vi att använda ett brittiskt Tube&Fin-cellpaket som erbjöd mycket bra kylning tillsammans med ökat flöde och låg vikt. Denna uppsättning har visat sig mycket effektiv genom åren och återfinns i flera 1000-hästarsbyggen! Vintern 2022 är det dags för nästa fas i do88:s ständiga utvecklingsarbete. Efter utförliga tester under krävande förhållanden sommaren 2021 har vi valt att erbjuda denna produkt med ett Bar&Plate-cellpaket från erkända Garrett. Detta lyfter en redan konkurrenskraftig produkt till nästa nivå!
Skillnader mot föregående version:
- 13 % ökat flöde jämfört med vår föregående version!
- Ny, lättare luftstyrning i kolfiber av riktig prepreg-matta.
- 3,1 kg viktökning per intercooler jämfört med föregående version.
Sammantaget är viktökningen relativt låg givet laddluftkylarnas storlek, täthet och att de är gjorda av enbart aluminium. De väger 8,5 kg per sida jämfört med 3,1 kg för original 991-intercoolern. Det är förvisso en ökning, men denna är mer än väl rättfärdigad om man betänker vilken prestandauppgradering denna sats ger!
do88 intercoolerkit MERA kommer med slangar för OEM eller do88:s y-rör (63 mm). Skillnaden är enbart de medföljande slangarna. Välj din version i droplisten ovan.
Beträffande prestanda ger do88:s intercoolersats en påtaglig sänkning av inloppstemperaturen! I grafen nedan syns skillnaden mot 991 OEM-intercoolern. Alla data är insamlade med vår AIM racelogger under 5 direkt efterföljande körningar. Fullgasacceleration från 50-250 km/h i en Porsche 991 med steg 1 mjukvara. Ingen avkylning mellan körningarna, bara fullt ös! Under alla körningar var AC:n avstängd, Sport Plus aktiverat.
Testerna utfördes enligt följande:
Först gjordes 5 repor med OEM 991-intercoolers monterade. Stopp, snabbt byte av delar på plats. Några minuters testkörning och sedan 5 repor med do88-intercoolers på exakt samma sätt som med OEM några minuter tidigare. Temperatursänkningen är slående, 17°C maximal skillnad, se grafen nedan.
Kylning är viktigt, men även flöde. Efter åtskilliga timmar på ritbordet med slipning och förfining av tankarna kombinerat med ett cellpaket för att möta våra krav har vi ett resultat som talar för sig självt. do88 intercoolerkit MERA är mycket effektivare i såväl värmeöverföring som flöde. Med vår egen Superflow SF-1020 Probench har vi verifierat flödet som komplett system, med slangar på både inlopp och utlopp, för både OEM 991 samt do88 laddluftkylare. Det ni ser är det ni får – sann prestanda!
Passar
Porsche 911 (991)
Årsmodeller: 2013-
Motor: Turbo / Turbo S
OBS! Vissa modifieringar måste göras vid monterings av denna intercoolersats läs steg 29, 31 & 35 i monteringsanvisningen innan beställning.
OE-ref / Ersätter
99111063972
99111063973
99111064072
99111064073