- Snabba leveranser
- Trygga köp
- 14 dagar öppet köp
Produktbeskrivning
Det kompletta prestandapaketet för både högt flöde och kall luft för Porsche 997.2 Turbo / Turbo S
Detta kit erbjuds till paketpris och innehåller våra laddluftkylare samt vårt högflödande y-rör tillsammans med slangar, tillbehör och allt som behövs vid installation. Till detta kan man även välja våra väldigt populära inloppsslangar för att tillse att motorn jobbar utan restriktioner.
Intercoolerkitet och y-röret är bra produkter i sig själva. Monterade tillsammans som en enhet ger de lägre inloppstemperatur parat med ökat flöde och lägre mottryck genom hela systemet och genererar därmed ökad effekt!
- Lägre inloppstemperatur vid samma testförhållanden: 37°C (55°C). 18°C lägre. Se diagram under produtbilderna.
- Mer syre till din motor, mindre mottryck och bättre flöde!
- Luftflöde vid 0,175 bar / 2,54 psi tryckfall: 771 CFM (564 CFM), 37% högre! Se diagram under produtbilderna.
- Bar&Plate-cellpaket av motorsportsnitt från erkända Garrett, yttersta kvalitet.
- 3D-friformsdesignade gjutna tankar.
- Specialdesignade kolfiberluftstyrningar.
- Lägre tryckfall! Se diagram nedan!
- Y-rör tillverkat av 70mm dornbockade aluminiumrör.
- Y-rör med mjukt designad, gjuten kollektordel.
- Levereras med högkvalitativa silikonslangar samt tillbehör för montering.
Om våra intercoolers:
När vi lanserade denna intercooler 2016 valde vi att använda ett Tube&Fin-cellpaket som erbjöd mycket bra kylning tillsammans med ökat flöde och låg vikt. Denna uppsättning har visat sig mycket effektiv genom åren och återfinns i flera 1000-hästarsbyggen! Hösten 2021 är det dags för nästa fas i do88:s ständiga utvecklingsarbete. Efter utförliga tester under krävande förhållanden sommaren 2021 har vi valt att erbjuda denna produkt med ett Bar&Plate-cellpaket från erkända Garrett. Detta lyfter en redan konkurrenskraftig produkt till nästa nivå!
Skillnader mot föregående version:
- 11°C lägre inloppstemperatur jämfört med vår förra version.
- 19 % ökat flöde jämfört med vår föregående version!
- Ny, lättare luftstyrning i kolfiber av riktig prepreg-matta.
- 3 kg viktökning per intercooler jämfört med föregående version.
Cellpaketet är nytt, men tankar, slangar och tillbehör är samma som innan. För att verkligen kunna distribuera flödet över hela cellpaketet använder vi gjutna, flödesverifierade tankar. En väldesignad tankform är avgörande för att helt kunna dra nytta av värmeöverföringsegenskaperna samt för att maximera flödet. Flöde och kylning är också direkt beroende av cellpaketets storlek och för att kunna använda ett så tjockt paket som möjligt ersätts de övre luftstyrningarna med kolfiberstyrningar, designade av do88 med 3D-scanning som grund. Detta garanterar passform mot både bilens konstruktion samt våra grövre intercoolers. För att maximera effekterna av värmeöverföringen levereras dessa luftstyrningar med ordentliga tätningslister mot både laddluftkylare och kaross, så att den kylande luften inte tar lättaste vägen förbi cellpaketet. Anslutningarna på intercoolern är hela 70 mm för att maximera flödet samt eliminera flaskhalsar i systemet. Detta medför att denna sats levereras med nya slangar på alla fyra positioner, samtliga designade och CFD-testade för optimalt flöde. Slangarna på turbokompressorns utlopp är tillverkade av material med särskilt hög värmetålighet, klassade till 240°C ihållande temperatur.
Sammantaget är viktökningen relativt låg givet laddluftkylarnas storlek, täthet och att de är gjorda helt i aluminium. De väger 8,45 kg per sida jämfört med 3,3 kg för original 997.2-intercoolern. Det är förvisso en ökning, men denna är mer än väl rättfärdigad om man betänker vilken prestandauppgradering denna sats ger!
Om vårt y-rör:
Detta är resultatet av djupgående efterforskningar, åtskilliga timmar vid ritbordet i CAD och otaliga 3D-visualiseringar och 3D-utskrifter. do88:s y-rör är svaret när man har höga effektmål och verkligen vill få bort restriktionerna i systemet. Det erbjuder kraftigt förbättrat flöde tillsammans med låg vikt! Y-röret är tillverkat av dornbockade lättviktsrör i aluminium som svetsats till en 3D-friformsdesignad, gjuten kollektor för att maximera flödet. På denna del sitter det CNC-bearbetade och sen svetsade anslutningar för dumpventil och vevhusventilation.
Denna konstruktion erbjuder ett rejält prestandalyft men bara marginellt ökad vikt. do88:s y-rör väger 1,52 kg medan Porsche OEM y-rör i plast väger 1,38 kg. En känd konkurrent väger in på 2,76 kg.
Som sista steg är y-röret lackerat med en exklusiv pulverlack som gör att det ser lika bra ut som det presterar. Välj mellan en diskret halvblank svart yta eller en fräsch silvermetallic!
Prestanda:
Beträffande prestanda ger do88:s bigpack en påtaglig sänkning av inloppstemperaturen! I grafen nedan syns skillnaden mot 997.2 OEM. Alla data är insamlade med vår AIM racelogger under fem direkt efterföljande körningar. Fullgasacceleration från 50-250 km/h i en Porsche 997 med steg 1 mjukvara. Ingen avkylning mellan körningarna, bara fullt ös! Under alla körningar var AC:n avstängd, Sport Plus aktiverat.
Testerna utfördes enligt följande:
Först gjordes fem repor med OEM 997.2-intercoolers monterade. Stopp, snabbt byte av delar på plats. Några minuters testkörning och sedan fem repor med do88-intercoolers på exakt samma sätt som med OEM några minuter tidigare. Temperatursänkningen är slående, 18°C maximal skillnad, se grafen nedan.
Kylning är viktigt, men även flöde. Efter många timmar vid ritbordet med slipning och förfining av tankarna kombinerat med ett cellpaket för att möta våra krav, har vi ett resultat som talar för sig självt. do88 intercoolerkit MERA är mycket effektivare i såväl värmeöverföring som flöde. Med vår egen Superflow SF-1020 Probench har vi verifierat flödet som komplett system, med slangar och rör för både do88 bigpack samt OEM 997. Det ni ser är det ni får – sann prestanda!
Passar
Porsche 911 (997.2)
Årsmodeller: 2010-2012
Motor: Turbo / Turbo S
OE-ref / Ersätter
99711063900
99711064000
99711063970
99711064070
99711064674
99711064570
99711064470